Worldeye, de kliniek die je ogen weer opent

Worldeye op de Zuidas maakt deel uit van een wereldwijd netwerk van ziekenhuizen gespecialiseerd in oogzorg. Kliniek directeur Jacco Vroegop en medisch directeur Guido Neuteboom zetten zich dagelijks in om mensen van hun oogproblemen af te helpen. De veelzijdige oogkliniek vind je aan De Boelelaan.

EEN ONDERSCHEIDENDE KLINIEK
De patiënten die in de kliniek van Worldeye behandeld worden voor hun problemen aan het oog, komen vooral uit de buurt. “Ooglaseren, lensimplantaten of cosmetische ingrepen rondom het oog: je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben daar in ons samenwerkingsverband een passende specialist voor”, vertelt Vroegop. “De mensen van veraf komen vaak, omdat ze zich elders onbegrepen voelen en het hogerop gaan zoeken. Die lopen al heel lang bij andere artsen en komen uiteindelijk bij ons terecht. Wij kunnen dingen behandelen die andere klinieken niet kunnen
behandelen. Daarin onderscheiden wij ons.”

GEEN BRIL MEER NODIG
Tegenwoordig kan er met verfijnde chirurgie en medicatie een heleboel opgelost worden. “Het vak is radicaal veranderd”, zegt Neuteboom. “Gedoe met een bril en een brillendoos is ouderwets. Ik heb niet eens meer een brillendoos! Er komt steeds meer nuttige technologie binnen handbereik waardoor je minder vaak machteloos staat tegenover situaties waarbij de gezondheid van de ogen te wensen over laat.”

INZICHTGEVENDE TECHNOLOGIE
Bij Worldeye kun je er kosteloos achter komen wat de gezondheidsstatus van je ogen is én of je in aanmerking komt voor een bril vervangende ingreep. Hiervoor maken ze gebruik van hoogwaardige apparatuur. “Wij maken gebruik van iTrace-technologie waarmee je optische onzuiverheden analyseert in iemands zicht en dit vervolgens vertaalt naar een simulatie van hoe de patiënt dat dan ervaart. Vervolgens kan er aan de hand van deze technologie voorspeld worden wat het effect van een bepaalde operatie op zo’n oog met optische onzuiverheden zal zijn,” legt Neuteboom uit.

PREMIUM LENS
Staar is een van de aandoeningen die veel behandeld wordt bij Worldeye. De premium lens is een echte uitkomst bij het behandelen van een patiënt met staar. Deze lens is gemaakt om zoveel mogelijk scherp te kunnen zien zonder leesbril. “Juist mensen die op een wat jongere leeftijd – laten we zeggen een jaar of
vijftig – staar krijgen, kunnen wij helpen met een premium lens en zo de ongemakken van het dragen van een bril wegnemen”, vertelt Neuteboom.

DANKBAAR WERK
Bij Worldeye is er echt aandacht voor de patiënt. Dit merk je al bij binnenkomst in de verwelkomende wachtruimte. Neuteboom vervolgt: “Wij nemen de tijd voor onze patiënten en voorzien hen ook altijd een beetje in lifestyle advies. Ik adviseer mensen om niet te roken, genoeg antioxidanten binnen te krijgen en hun ogen altijd te beschermen tegen uv-straling.” Het geeft Neuteboom veel voldoening om mensen veel van hun gezichtsvermogen terug te kunnen geven. “Ik heb vaak meegemaakt dat mensen met echt dramatisch slechte ogen hierdoor totaal gerevalideerd zijn. Ik kan hun leven veranderen, dat geeft mij een kick! De dankbaarheid is de helft van mijn salaris.”

EEN FIJNE PLEK
Worldeye op de Zuidas is goed bereikbaar en er is voldoende parkeergelegenheid. “We voelen ons als een vis in het water in deze omgeving”, vertelt Neuteboom opgewekt. “Dit is een plek waar werk- nemers met plezier komen. Ik vind het imago van de kliniek erg belangrijk en daar werken we samen dan ook hard aan. Wij zijn echt een witte raaf in kliniekenland.”

Benieuwd naar het artikel gepubliceerd in ‘Zie onze zaak’?
Klik dan op de link om verder te lezen: ZOZ125 Worldeye

(22.04.20) COVID-19 : Heropening Worldeye per 28 april 2020

Vanaf 28 april kunt u weer bij ons terecht voor poliklinische oogzorg, oogheelkundige operaties en refractiechirurgische onderzoeken en behandelingen zoals SMILE en LASIK.

Voor ons staat uw gezondheid en die van onze medewerkers bovenaan. Om de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan, hebben wij ons derhalve de afgelopen weken met name gericht op de medische noodzakelijke zorg.

Inmiddels heeft het RIVM, het OMT (Outbreak Management Team), de NZA (Nederlandse Zorg Authoriteit) en de NOG (Nederlandse Oogheelkundig Genootschap) een oproep gedaan om de reguliere zorg weer op te starten, opdat de wachtlijsten niet nog meer toenemen, klanten en patiënten weer op alle medische vlakken geholpen kunnen worden. Hiervoor dienen echter wel de nodige veiligheidsmaatregelen genomen te worden. Dit betekent dat:

• Wij vragen u bij klachten als hoesten, niezen, koorts, reuk- en smaakverlies thuis te blijven en uw afspraak te verzetten (tenzij er een spoedindicatie is om wel te komen);
• Wij vragen u om alleen naar onze kliniek te komen. Indien u met begeleiding komt, hem/haar buiten de kliniek (in de auto) te laten wachten (tenzij ondersteuning door deze begeleider strikt noodzakelijk is);
• Wij vragen u niet te vroeg, maar ook niet te laat naar de kliniek te komen. Hierdoor zorgen we er met elkaar voor dat de wachtruimte niet te vol wordt. Ook wij zullen zorgen voor een juiste planning van afspraken hierin;
• Bij binnenkomst in onze kliniek vragen wij u uw handen te desinfecteren met handenalcohol;
• De receptionistes nemen bij binnenkomst uw temperatuur op d.m.v. een voorhoofdstemperatuurmeter. Bij koorts moeten wij u vragen een nieuwe afspraak te maken;
• Binnen de kliniek zorgen wij op diverse manieren voor voldoende afstand (minimaal 1.5 meter) tussen onze patiënten en medewerkers;
• Voor onze medewerkers gelden extra beschermings- en preventiemaatregelen, zo dragen zij mondkapjes, oogbescherming, soms handschoenen en geven zij geen handen;
• We vragen u niet zelf het koffieapparaat of waterreservoir te gebruiken. We serveren u graag koffie en thee!
• Wij zorgen voor een regelmatige schoonmaak van deurklinken, het pinautomaat, e.d.;
• Nacontroles voor operaties zullen wij mogelijk deels ook telefonisch inplannen.

Rond 12 mei zullen we vaststellen of onze maatregelen aangepast dienen te worden.
Mocht het vanuit overheidswege noodzakelijk zijn aanvullende of andere maatregelen te nemen, dan zullen wij dit doen en op onze website vermelden.

We vragen om uw begrip en vooral ook om uw medewerking om te helpen bij het beperken van het verspreiden van het Coronavirus.

Neem vooral met ons contact op als er nog vragen zijn of als u twijfelt of u wel of niet naar ons kunt komen, we zijn er voor u!

Jacco Vroegop, clinical directeur Worldeye
Guido Neuteboom, medisch directeur Worldeye

Worldeye als best geteste kliniek 2020

Worldeye als best geteste kliniek 2020
Waar kunt u het beste terecht voor een ooglaserbehandeling of staaroperatie?

 

 

 

 

Met veel trots kunnen we zeggen dat Worldeye op eerste plaats staat op de lijst van de klinieken die als beste getest zijn. Elsevier heeft bij 13 klinieken een onderzoek verricht naar de kwaliteit van de zorg rondom ooglaseren en staaroperaties. Voor deze nominatie is het eindoordeel gebaseerd op twee onderliggende onderdelen: organisatie en uitvoering. Wat betreft de organisatie richt het onderzoek zich erop om de kliniek te beoordelen of alles rond de zorg voor de patiënt goed is georganiseerd. Denk hierbij aan het bijhouden van patiëntendossiers en de registratie van infecties of ongeplande heroperaties.

Bij de uitvoering draait het om het proces rond de operatie zelf. Hierbij wordt er gekeken of de kliniek zich bijvoorbeeld houdt aan het op tijd toedienen van antibiotica of zijn er leden van de wetenschappelijke beroepsverenigingen op bezoek geweest om te checken hoe goed de protocollen worden gevolgd. Ook wordt er gekeken of er tijdens deze bezoeken zwaarwegende adviezen aan de artsen werden gegeven over hoe zij hun werkwijze moeten verbeteren. Worldeye behoort in dit onderzoek bij de best scorende klinieken. Zowel op de patiëntveiligheid als de organisatie zelf scoort Worldeye het hoogste van Nederland. We zijn dan ook enorm trots op onze specialisten en medewerkers die iedere dag streven naar de allerbeste oogzorg voor haar patiënten.

Klik verder voor de beoordeling en het volledige artikel op Elsevier.

 

 

Maatregelen omtrent Corona virus, beperkte openingstijden

Presentatie personeel Coronavirus

Worldeye zet de gezondheid en veiligheid van haar patiënten, klanten en medewerkers bovenaan. Om die reden hebben wij de afgelopen weken onze protocollen verscherpt om besmettingen met het Coronavirus (COVD-19) tegen te gaan. De huidige ontwikkelingen, alsook landelijk beleid vanuit de overheid, het RIVM en de GGD-regio Amsterdam, vragen om nog scherpere maatregelen. Vanaf dinsdag 17 maart zullen we daarom onze zorg beperken tot enkel medisch noodzakelijk en spoedzorg. Hierdoor passen we ook onze openingstijden aan en zullen niet alle medewerkers dagelijks beschikbaar zijn. Onze wachttijden voor een poli-bezoek of operatie zullen om die reden helaas ook tijdelijk oplopen. We zullen per week vaststellen tot wanneer we deze maatregelen instellen. We gaan nu uit van 2 tot 3 weken.

We gaan ons uiterste best doen om reeds bestaande afspraken zo goed mogelijk een nieuwe plek in de agenda te geven. Onze faciliteiten en personeel zullen we tegelijkertijd beschikbaar stellen aan ziekenhuizen in de omgeving voor de opvang en ondersteuning bij calamiteiten en noodzorg. We vragen om uw begrip en vooral ook om uw ondersteuning om te helpen in het beperken van het verspreiden van het Coronavirus.

Neem vooral met ons contact op voor vragen, we blijven bereikbaar!

Jacco Vroegop, clinical directeur Worldeye
Guido Neuteboom, medisch directeur Worldeye

#Corona #Coronavirus #COVID19 #Zorg #RIVM #Ziekenhuizen #Oogheelkunde #NOG #KIWA #ISO9001 #Worldeye #Dunyagoz #Virus #Amsterdam #Nijmegen #DenHaag #JaccoVroegop #GuidoNeuteboom #BozkurtSener #oogheelkunde #oogaandoeningen #lensimplantatie #ooglaseren

Coronavirus (COVID-19)

Helaas verspreidt het Coronavirus zich op dit moment over de wereld. Uw gezondheid en veiligheid, die van medepatiënten en die van de werknemers van Worldeye, zijn onze hoogste prioriteit. Om die reden hebben wij onze protocollen aangepast om besmettingen met het Coronavirus (COVID-19) tegen te gaan. Dit betekent onder meer dat wij u willen vragen als u bij ons in de kliniek komt om:

o Te melden wanneer u koorts heeft met luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid) én de afgelopen twee weken in een land/regio bent geweest met wijdverspreide verspreiding van het Coronavirus;
o Als u bij ons in de kliniek komt, uw handen te desinfecteren met handenalcohol – u vindt deze op meerdere plekken in de kliniek, waaronder bij de ingang;
o Volg instructies van ons personeel op als er een verdenking van een besmette patient met het Coronavirus is.

In het algemeen zijn de belangrijkste maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus te voorkomen relatief simpel:
o Was regelmatig uw handen;
o Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog;
o Gebruik enkel papieren zakdoekjes en gebruik deze slechts eenmalig;
o Kom niet met uw vingers in uw mond of aan andere slijmvliezen.

Worldeye is net als alle andere ziekenhuizen en klinieken verplicht om iedere verdachte verdenking van een besmetting met het Coronavirus te melden bij het Landelijk Coordinatiepunt voor Infectiepreventiebestrijding. We hopen oprecht dat we met elkaar er voor kunnen zorgen dat een verspreiding van het virus in Nederland vermeden kan worden. Bedankt voor uw aandeel hierin.

Heeft u vragen?
Bel met onze receptie op: 085 029 00 11 of stuur een email naar info@worldeye.nl

Annemarie vertelt over haar behandeling

Dagelijks hebben we te maken met lensvervangende behandelingen. Ik zie de mensen als ze in de kliniek komen voor hun eerste oogmetingen, de nervositeit op de dag van de behandeling en zie ze blij terugkomen tijdens hun nacontroles. Maar toch is het allemaal net even wat anders als je zelf het traject ondergaat.

Het voortraject en de behandeling
Net als iedereen met zachte contactlenzen moest ik deze 1 week voor het vooronderzoek uitlaten en een bril dragen. Ik had een minafwijking maar het lezen ging ook steeds lastiger en daar wilde ik graag vanaf. Tijdens het vooronderzoek werden mijn pupillen wijd gedruppeld en tijdens het inwerken van de druppels wilde ik mijn collega’s nog even helpen aan de balie, maar merkte al snel dat ik wazig ging zien. Dus gewoon even rustig afwachten en niets doen. Op de dag van de behandeling merkte ik dat mijn collega’s ook blij waren voor mij, en het OK team had er zin in! Ik kon nu niets zelf doen maar moest me overgeven aan mijn collega’s maar had er ondanks de spanning het volste vertrouwen in. Het was wel vreemd om mijn collega’s aan het werk te zien speciaal voor mij. Ondanks dat ik bijna precies wist wat er ging komen vond ik het enorm spannend om daar te liggen voor de behandeling.

De ergste spanning was door het tabletje oxazepam (kalmerende tabletje) gelukkig weggevaagd. Er was tijdens de behandeling veel licht, een klein beetje druk op het oog en na circa 12 minuten was het eerste oog klaar en gingen we door naar het volgende oog. De wisseling van oog was een moment van communicatie, alles verliep naar wens er werd gelachen, overlegd en ze gingen beginnen met het linker oog! Dit verliep met minder spanning want nu het rechter oog gedaan was, wist ik wat er ging komen. Als afsluiter kreeg ik een dikke antibioticazalf in het oog en toen zat de behandeling erop. Professor Bozkurt Sener nog altijd rustig en relaxed gaf me een glimlach en ik moest hem even knuffelen, ik was zo blij!

’s Avonds thuis toen de zalf in mijn oog een beetje opgelost was kon ik al TV kijken zonder bril. Alleen dichtbij lezen was nog een beetje wazig. De volgende dag ging ik naar mijn werk voor controle, ik had makkelijk zelf kunnen rijden maar heb dat toch nog maar even gelaten. Alles was goed bij de controle en ook het lezen was al scherper. De dag daarna toen ik wakker werd kon ik ook goed dichtbij zien. De letters op mijn telefoon waren duidelijk te lezen. Vanaf toen is het nog iets beter geworden maar eigenlijk vanaf de tweede dag was het resultaat al geweldig!

Wauw!
Wat heb ik hiernaar uitgekeken, scherp zicht en ook geen leesbril meer nodig hebben. Nu ben ik een paar weken verder en geniet ik er elke dag van. En ik kan met trots en de ervaring die ik heb volmondig zeggen: we maken hier mensen blij.

Glasvochttroebelingen – Floaters

Regelmatig krijgen we vragen over ‘onverklaarbare’ vormpjes en figuurtjes die zich bewegen in het gezichtsveld. Meestal wordt dit veroorzaakt door vertroebelingen van het glasvocht. Deze ‘glasvochttroebelingen’ worden ook wel ‘floaters’ (Engels voor ‘drijvers’) of Mouches volantes (Frans voor ‘vliegende vliegjes’) genoemd.

Floaters
Vaak worden deze troebelingen, oftewel ‘floaters’ door mensen waargenomen door bewegende vlekjes, vormpjes en figuurtjes. Deze zijn meer zichtbaar bij bijvoorbeeld een helderblauwe hemel op een zonnige dag of tegen een lichte achtergrond, bijvoorbeeld een spierwitte muur.

Het hebben van glasvochtvertroebelingen is heel normaal. Echter komt het voor dat sommige mensen zoveel vertroebelingen hebben, dat het zicht hier ernstig door gehinderd wordt. In deze gevallen wordt er ook wel gesproken over DVS (Degenerative Vitreous Syndrome).

Hoe ontstaat myodesopsie (glasvochttroebeling)?
Naarmate we ouder worden, kan er verdikking van het glasvocht optreden. Bijzienden (mensen met min-afwijkingen) hebben hier meer aanleg voor. Dit proces vormt glasvochttroebelingen door de afbraak van colageen. Bij veel mensen ontstaat dit al op jonge leeftijd. De troebelheden bestaan hoofdzakelijk uit minuscule gecondenseerde eiwitstructuren, bloedrestjes, cellulair restmateriaal, vuiltjes en krasjes in het glasvocht. Deze ‘vervuiling’ werpt als het ware een schaduw op het netvlies waardoor we de floaters waarnemen.

Meestal onschuldig
We zien allemaal weleens vlekken voor de ogen, ook omdat u zich per ongeluk op deze ‘floaters’ concentreert. Van nature komen er altijd wel een aantal floaters voor in het glasvocht. Dit is vaak onschuldig. Als u daarentegen continu vlekjes in uw blikveld waarneemt, dan kunt u het beste contact opnemen met uw huisarts, opticien of oogarts. Overigens kunnen ‘onschadelijke’ floaters worden weg gelaserd indien u hier last van heeft.

Staatsbezoek India

In India zijn de afgelopen week zo’n 35 overeenkomsten tussen Nederlandse en Indiase partners getekend. Hierbij behoort ook een nieuwe partnerschap tussen Worldeye en het AIIMS. Worldeye hoopt hiermee in de nabije toekomst een hoop patiënten te kunnen helpen die nog niet geholpen konden worden. Ruim 140 Nederlandse bedrijven en instellingen waren op een handelsmissie in het Aziatische land, parallel aan het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima.

ArenA
De Johan Cruijff ArenA bereikte bijvoorbeeld overeenstemming met de Indiase technische universiteit IIIT Hyderabad, om een ‘living lab’ in de stijl van de Amsterdam Innovation ArenA op poten te zetten.

De Universiteit Maastricht tekende een overeenkomst met de Indiase ziekenhuisgroep Apollo

De ArenA, samen met de directe omgeving Amsterdam-Zuidoost, fungeert als een testgebied voor innovatieve ideeën, waarbij gebruikgemaakt kan worden van relevante data uit het gebied over bijvoorbeeld transport- en energiegebruik.

‘Het lab in India zal ook interessant zijn voor buitenlandse bedrijven en start-ups, om op een relatief laagdrempelige manier in India aan de slag te gaan’, zegt Sander van Stiphout, directeur internationaal van de Johan Cruijff ArenA. ‘Want je test niet alleen jouw innovatieve oplossing, maar ook hoe je zelf kunt werken in de context van de Indiase cultuur.’

Database van zo’n 50.000 patiënten
Een groot aantal overeenkomsten zijn gesloten op het gebied van innovatieve zorg. De Universiteit Maastricht tekende bijvoorbeeld een overeenkomst met de Indiase ziekenhuisgroep Apollo en de Indiase tak van Microsoft, die samen een algoritme hebben ontwikkeld dat het risico van mensen op hart- en vaatziekten voorspelt.

Zo worden in Nederland vaak nog dure en slechts deels succesvolle hersteloperaties uitgevoerd bij oogschade, terwijl ook een stamcelmembraan kan worden aangebracht

‘Dankzij de samenwerking met Apollo kunnen we putten uit een database van zo’n 50.000 patiënten’, zegt onderzoeker Leonard Wee van de Universiteit Maastricht. ‘Het model wordt op afstand getest, zonder patiëntgegevens tussen ziekenhuizen uit te wisselen, waardoor privacy wordt gewaarborgd. In Maastricht vergelijken we deze data uit India met andere bevolkingsgroepen.’ Uiteindelijk moet het gezamenlijke onderzoek ertoe leiden dat dokters hun patiënten een heel persoonlijk behandelplan kunnen bieden.

Succesvolle oogoperaties
Ook dr. Jacco E.M. Vroegop van de internationale groep Oogziekenhuizen Worldeye is in India voor onder meer de grote aantallen patiënten en de aanwezige kennis. Worldeye gaat een partnerschap aan met het AIIMS, het voornaamste academische ziekenhuis van India, dat dagelijks 12.000 nieuwe patiënten ontvangt.

Met de stamcelfaciliteit van AIIMS gaat Worldeye een bedrijf vormen waarmee het stamcelbehandelingen die in India zijn ontwikkeld en daar al worden uitgevoerd naar Nederland wil halen. Zo worden in Nederland vaak nog dure en slechts deels succesvolle hersteloperaties uitgevoerd bij oogschade, terwijl ook een stamcelmembraan kan worden aangebracht. Daarmee kan een oog dat bijvoorbeeld door een naald, metaalsplinter of infectie is beschadigd binnen een jaar volledig herstellen.

‘In India kan dankzij veel grote patiëntaantallen veel meer onderzoek worden gedaan’, zegt Vroegop.

Veilig gebruik van gegevens
Goede onderzoekspraktijken in India zijn een aandachtspunt voor de Nederlandse regering, zegt minister Bruno Bruins van Medische Zorg en Sport. ‘Dit ligt op tafel via de route van digitalisering’, zegt hij. ‘Er is veel interesse in het gebruik van data uit India, en in India wordt het potentieel van het eigen land op dit gebied erkend. Ze willen daarom ook echt stappen maken om zich te kunnen meten met de beste van de wereld, wat betreft onderzoek en veilig gebruik van gegevens.’

Als stap in de goede richting noemt Bruins het Indiase voorzitterschap van de Global Digital Health Initiative, een internationaal samenwerkingsverband van overheden en multinationals op dit gebied.
Wat betreft het uitwisselen van kennis valt volgens de minister vooral veel werk te verzetten op het beroepsniveau. ‘De Indiase vereniging van verloskundigen zou bijvoorbeeld graag een sterkere verbinding willen met de Nederlandse beroepsorganisatie, maar dan zou het helpen om een deel van de beroepstraining in Nederland in het Engels aan te bieden. We zullen hierover met Nuffic in gesprek gaan om te kijken wat er mogelijk is.’

Grootste handelsmissie naar India ooit
De koning en koningin bezoeken de komende dagen nog Mumbai en de zuidelijke deelstaat Kerala, terwijl de handelsmissie zich over deze twee plaatsen en ook de stad Bangalore zal uitspreiden.
Het is de grootste handelsmissie naar India ooit, wat tekenend is voor de groeiende zakelijke interesse in het land. Ter vergelijking: de grootste Nederlandse handelsmissie in de wereld ging in 2018 naar China, met 165 deelnemers. Toen werden in de eerste dagen overeenkomsten ter waarde van zo’n €250 mln getekend.

Bron: Financieel Dagblad (fd.nl)

De processierups en oogklachten


Het is de laatste tijd behoorlijk in het nieuws geweest, de processierups en alle klachten die deze kleine harige beestjes met zich meebrengen. Zelf wilde ik aan een wielrentocht meedoen welke is afgelast vanwege deze rups. Hierdoor kwamen de volgende vragen bij mij op, namelijk hoe zit het dan precies met deze rups en hoe gevaarlijk is deze rups eigenlijk voor de ogen?

 

Honderdduizenden brandharen
Elke rups heeft honderdduizenden brandharen die zich met de wind verspreiden en daardoor makkelijk in contact komen met mensen en dieren. Ze zijn zo klein dat u ze niet eens kunt zien. De brandharen hebben kleine weerhaakjes en bevatten een voor mensen lichaamsvreemd eiwit: thaumetopoeïne om precies te zijn. Ze dringen gemakkelijk de huid en luchtwegen binnen. Maar ze kunnen ook in uw ogen terecht komen, en daar schade aanrichten.

Is de rups een hype?
Waarschijnlijk heeft de media aandacht ervoor gezorgd dat huisartsen meer telefoontjes van patiënten binnenkregen met klachten die aan de eikenprocessierups gerelateerd zouden kunnen worden. Bij sommige huisartspraktijken waren dit zo’n 50 telefoontjes per week. De zogenoemde hype gaat nu al weer wat afnemen. De huisarts probeert de patiënten voor de oogarts te filteren. In eerste instantie zal de huisarts adviseren goed te spoelen en vooral niet te wrijven in de ogen. Op het moment dat de klachten aanhouden of er een visusvermindering optreedt, dan wordt de patiënt her beoordeeld en indien nodig doorverwezen naar de oogarts.

Spoelen en niet wrijven
Er is nog weinig bekend over de optimale behandeling van dergelijke oogklachten, maar vanuit het NOG (Nederlands Oogheelkundig Gezelschap) is er al een behandeladvies geschreven met als doel advies te geven aan oogartsen, huisartsen en GGD artsen. Guido Neuteboom, oogarts bij Worldeye, geeft de mensen als tip mee de gebieden met de eikenprocessierups zoveel mogelijk te vermijden. Draag een bril om de ogen te beschermen en zijn de haartjes toch in uw ogen gekomen, spoel dan kort met lauw water en wrijf niet in de ogen. Het advies is om tijdig naar de oogarts te gaan als de klachten aanhouden.

Oogklachten
Als brandharen in de ogen komen ontstaat binnen 1 tot 4 uur een pijnlijke irritatie met zwelling, roodheid en jeuk. Soms dringen de haartjes dieper het oog in. Zonder aanvankelijk klachten te geven kunnen zij toch ernstige schade veroorzaken. Omdat de symptomen pas later duidelijk worden, wordt een verband met blootstelling aan brandharen vaak niet gelegd. (Bron: RIVM)

Overige klachten
Naast oogklachten kunnen de brandharen van de eikenprocessierups jeuk en bultjes veroorzaken. Net als bij de ogen wordt geadviseerd om de huid goed te spoelen met lauw water. Tevens kan de huid met plakband gestript worden. Ga in ieder geval niet wrijven of krabben, de klachten worden daardoor erger. De klachten gaan binnen 2 weken vanzelf weer over. Bel direct uw huisarts als de lippen, tong of oogleden steeds dikker worden en/ of als u zich benauwd voelt.

De eikenprocessierups komt met name in de maanden mei, juni en juli voor. De vliegtijd van de volwassen vlinder loopt uit van juli tot september. Ook volwassen vlinders hebben een lichaamsbeharing die bij mensen huidirritatie kan opwekken.

Hoe kunt u de overige klachten voorkomen?
Bedek uw hals, armen en benen. Kom niet aan de rupsen of hun (oude nesten), ook uit bomen met oude nesten kunnen nog brandharen waaien, vermijd dus ook de wegen waar de eikenbomen met processierupsen staan. Om de brandharen uit uw kleding te verwijderen, wast u de kleding op 60 graden.